En älghund till?

Idag har jag och Diila vart i skogen på jobb. Inget särskilt med det egentligen, jag jobbar ju i skogen.
Hur som helst så fick den lilla tyskan uppleva sitt första möte med älg.

Jag såg när hon fick vind av dem och i och med det så drog hon iväg som ett skott. Upptaget lät inte vänta på sig och det gick i sakta gångstånd nedanför den brant där jag stod. Jag hängde på för att höra vart det tog vägen men hann aldrig se djuren. Spåren skvallrade att det var ko och kalv det var frågan om.
Ett flertal gånger hade hon så bra kontakt med älgarna att hon såg dem, det hördes väl på skallet hur det plötsligt blev kraftigare och med mera utdragna yl. Älgarna verkade aldrig ha bråttom utan lunkade på i lugnt tempo, dom undrade väl va f-n det var för nån liten råtta som kom och skrek i deras spår...

I ca 10-15 minuter höll hon i älgarna innan hon släppte. Och då började hon "pipa" lite då och då, dvs hon hittade inte hem. Vis av erfarenhet från tidigare unghundar så satte jag mig att vänta. För så länge man har pejl på hunden så kan den inte springa bort sig totalt.

Efter att ha vimsat på i en kvart kom hon så småningom på att hon kunde ta sina egna bakspår och återvända till en glad husse.

Nu ligger Diila i min besöksfåtölj här på kontoret och snarkar. Hon var riktigt trött när hon hittade mig, och jag tror att det mesta var psykisk trötthet. Nyttigt för en unghund!

Hurvida jag ska jaga älg med henne eller ej återstår att se, först och främst vill jag att hon ska jaga rådjur och gryt-vilt. Men visar hon supertallanger för älgjakt så är man ju inte sämre än att man kan ändra sig.

(Diila hälsar att hon skiter i vad hon jagar... bara hon får jaga!)

Kommentarer
Postat av: Patrik

Duktig vovve!!!

2010-09-24 @ 08:24:39
Postat av: ds

(Diila hälsar att hon skiter i vad hon jagar... bara hon får jaga!)



sådan husse sådan hund

2010-09-26 @ 12:21:40
Postat av: skogstokig

Sad but true!

2010-09-26 @ 19:13:03
URL: http://skogstokig.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0