Rävjaktshelg...

Helgen har vart vigd åt rävjakt med hund. En jakt som tilltalar mig mycket.

Lördagsmorgonen började med ett rungande drev, där Mickel liksom hamiltonstövaren Max hade stora problem med snödjupet.
Emellertid så kunde räven utöka sitt försprång och vi bröt för fika.

Under fikapausen kollade svärfar in det konstgryt som han byggt för några år sedan nere i byn. Spår och legor tydde på att minst en räv låg i grytet. Vi slängde oss i bilen och for ner till byn för att släppa in jack russel terriern Ester.
Jag och Mattias blev utställda som skyttar snett framför grytet, de andra skyttarna stod placerade i en taktisk ring runt området.
Efter att Ester skällt på räven inne i grytet i ca 40 minuter så plockade hon upp av husse vid en tur ut ur grytgången. Och efter några minuter så tittade räven ut. Efter viss tvekan så la räven i högsta växeln och gjorde några skutt ut i snön. Mattias fick ett läge mellan några stammar och sköt, räven vinklade upp sig med bredsidan mot mig och jag lät skottet gå. Räven tumlade runt och det blev lugnt.

Ester skickades in ännu en gång för att säkerställa att inga fler rävar låg inne.

Räven ska vi flå och sätta på tana vid tillfälle.

Söndagen bjöd på strålande solsken och perfekt temperatur. Tyvärr gjorde snödjupet jakt alltför svår och vi nöjde oss med kaffekokning och Bullens pilsnerkorv.

Superkul jakthelg där jag verkligen fick mersmak på grytjakt.

Här kommer pics.


 

Bullens... can´t hunt without it!
 

Ester ruskar Mickel efter väl utfört arbete...
 

En stadig rävhane...
 

Samarbete...
 

Man kan ju förstå att det var jobbigt för Max...
 

Jaktarrangören, (svärfar), till vänster och hundföraren Stellan till höger...


Kommentarer
Postat av: Christer

Vilken rolig helg du varit på! Helt enkelt skitkul med rävjakt.

2010-02-08 @ 22:58:44
URL: http://nordjamten.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0