EXPO och björntest...

I helgen gick EXPO Stugubygden av stapeln för första gången nånsin. En marknad med många olika aktiviteter som fotbolls cup, skyttetävling, skogsdag, björnhundstest, rundvandring på Jämtlamell sågverk, osv osv. Givetvis var det ett stort antal utställare också.
Jag var ansvarig för lördagens björnhundstest på den ökände permobilbjörnen. Jag hade under veckan riggat upp fårstängsel runt en stor lägda, och byggt ett risbo för björnen att gömma sig i mitt i hagen. Vi testade 23 hundar under lördagen, mestadels jämthundar. Endast 2 hundar blev godkända, en gråhund och en jämte.

På söndagen var det Qajsas tur att möta björnen, den här gången i min släkts hemby Fugelsta. Hon var till en början lite tveksam, men började snart skälla för full hals. Hon jobbade nära björnen, mellan 3 och 6 meter, och hon hade hög energi.
Eftersom Qaja ännu bara är ett år så sökte hon söd hos mig några gånger, men bara för att sen direkt springa tillbaka och fortsätta att skälla. Till slut så kunde jag med en kort vissling kalla in henne från ståndskallet, vilket jag inte heller hade förväntat mig skulle funka, och Qajsa fick sig en härlig omklappning av en stolt husse.

Qajsa blev inte godkänd, och det hade jag inte förväntat mig heller, men hon fick en positiv upplevelse och hade roligt och det ser jag som det viktigaste. Nästa år sa vi testa igen, och då kanske hon är lite mer envis och håller i längre utan att behöva mitt stöd.

Nedan följer lite bilder som min kära och duktiga sambo har fotat...
 

"Kom an då!"
Foto: SofiH
 

Fullt ståndskall!
Foto: SofiH
 

Lyckad inkallning.
Foto: SofiH

Kommentarer
Postat av: SofiH

hah... mest troligt baby! ;p

2009-05-27 @ 08:00:15
URL: http://sofih.blogg.se/
Postat av: Märta Fjärta

Jaha ja

2009-05-27 @ 11:18:09
Postat av: SofiH

Det skulle stå för Sengångarnasbögklubb då eller? :o

2009-05-27 @ 16:04:49
URL: http://sofih.blogg.se/
Postat av: Therese - Lurans blogg

Spännande! Vårt nytillskott Bus har varit å snusat och slickat björnbajs i veckan... Ska bli spännande och se om han har intresse av björn även framledes. Har du jagat med Q ännu? Trodde hon var äldre, men är hon så ung kanske du aldrig prövade i höstas?

2009-05-28 @ 20:37:55
URL: http://lurans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0