I brist på annat...

Så kan jag ju alltid lägga ut en läcker bild...
 

Kommentarer
Postat av: Therese - Lurans blogg

Ja, det är alltid kul att höra hur folk tycker och tänker kring det här med hur unghundar ska/kan injagas. Jag har ju följt din blogg sedan Qajsa hämtades hem så jag har ju redan ett hum om hur du ställer dig i frågan. Tycker du valt en klok strategi och stimulerat henne mycket med lockande dofter - för har jag läst rätt mellan raderna så har du förhoppningar på att hon förutom älg även skall fungera på björn? På den punkten är jag och mannen lite oense, han har vandrat i skog och mark och på positiva sätt belönat då vår lilla Bus sniffat på Björnbajs/spår, medan jag är nöjd om vi får till en bra älghund någon gång i framtiden ;-)



Och angående ålder på när hundar ska få börja jaga "fritt" så kan jag tycka min farbor utmanar ödet, men med hans erfarenhet verkar det fungera då det många hundar han lyckats med (inget misslyckande ÄNNU så länge) Själv väntar vi några månader ytterligare och bedömer då hundens mognad, men vår förhoppning är att om inte snön sätter stopp så ska han vid slutet av hösten få testa lösjakt.



Min far förlorade en mycket erfaren och bra gråhund i höstas pga en älgspark, så jag är mycket medveten om farorna som lurar om man släper en ung och oerfaren (och allt för ivrig) hund. Så som sagt, vi avvaktar och får se hur landet ligger på senhösten, spännande är det iaf att se hur han kommer att fungera i jakt.



En jakthund är ju den käraste kompanjon man har (där får allt man/sambo se upp skrattar) Så alla beslut kommer att övervägas noggrant! :-)

2009-07-08 @ 15:16:32
URL: http://lurans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0