4 av 5...

Spännande, lärorik, men med utrymme för eftertanke...

Det är min spontana uppfattning om filmen Svensk Lodjursjakt 1. Grabbarna grus, Rasmus och Jonas, har åter igen lyckats producera en på många sätt unik jaktfilm på ett av våra svenska rovvilt. Filmen är uppbyggd på ett enkelt och bra sätt, med Rasmus som kommenterar händelserna allt eftersom jaktsekvenserna visas.

I en sekvens skadskjuts ett lodjur som träat. Katten faller till marken i skottet, och plotthunden Bull går till attack mot det skadade djuret. Tulmult uppstår och skott som inte borde avlossats går av kring öronen på den stackars hunden, som borde vart kopplad innan skottet föll. Rasmus vill nog med denna sekvens visa på hur illa det kan gå, och på ett väldigt bra sätt visa på hur viktigt det är att koppla hundarna före ett skott kan avlossas.

Bra att ni visar sånt här grabbar! Jag är trött på alla "perfekta" jaktfilmer där djuret faller i skottet varenda gång... så fungerar det inte alltid i verkligheten. Jag gillar också att hundens säkerhet i skottögonblicken belyses, och i den här sekvensen är det väldigt tydligt hur illa det kan gå. Som tur var gick allting bra denna gång...

Jag ger grabbarna grus en 4 av 5 möjliga, en bra film med mycket jakt och unika bilder på lodjur!
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0