Vart är husse?

I måndags kväll for jag och S med hundarna till skogen. Målet med kvällen var att träna Qajsa på att ta sina egna spår tillbaka...

Vi började med att S stod kvar med Qajsa vid vägen i koppel, medans jag gick upp i skogen en bra bit och gömde mig.
Efter ett tag så släppte S Qajsa, och hon fick leta reda på mig själv... det gick bra.

Efter detta lät vi Qajsa söka fritt. Hon pinnade iväg ca 200 meter och stannade ( såg allt på "Astrid" ). Där vet jag inte vad hon höll på med men hon var på samma ställe länge. Vi gjorde en avstickare från hennes spår och satte och för att vänta... vi väntade och väntade...

Till slut så kom hon på att hon skulle följa sina egna spår tillbaka, och när hon kom på våra spår så tog hon dom och hittade fram till oss. Mycket beröm från husse och matte!
Efter det testet tror jag det klickade till, för under nästa sökrunda som var på över 300 bort från oss så tog hon sina spår tillbaka direkt och leta sen reda på oss... Kanon!

Detta var ett bra framsteg, för det värsta som finns är en hund som inte jagar tillsammans med husse/matte utan helt jagar själv utan kontakt. Hunden ska känna sig trygg i att både kunna hitta hem och till föraren.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0