Hundtränarhelg...

I fredags tog sambon med sig Diila och for upp till sina hemtrkter i Dorotea för helgvisit. Jag, Qajsa och Coda packade lite grejer och for till jaktkojan istället.

Lördagen startade med att jag och en passare jagade av ett av bergen i närheten där björnen var synlig en vecka tidigare. Berget visade sig va tomt på både björn och älg, kunde inte hitta några tecken på att björnen vart i området.
Efter några timmars jakt for vi tillbaka till kojan och satte igång med tornbyggen. Fler jaktkamrater anslöt och snart hade vi spikat ihop 4 st torn. Dessa lastades på släpvagn och kördes ut till sina slutstationer.

Söndagen började med att jag och Qajsa gick av det område där björnen sågs, utan att varken hitta spår eller andra tecken som tydde på att björnen var på annat än genomresa.
Så efter en timme gav vi upp och for iväg till ett lite älgtätare område. Väl där hann vi inte gå långt förrän Qajsa fick upp ett färskt spår som hon drog iväg på.
Jag satte mig att vänta och snart kom upptaget inte långt från mig. Hon skällde stånskall i ca 5 minuter innan älgen började röra på sig. Efter en minut kommer en liten oxe över hygget snett mot mig, och hade det vart jakt så hade det nog vart klart vid det laget... ;)
Älgen kom över min spår och tog extra fart så Qajsa fick aldrig stop nån mer på den älgen.

Jag började gå ner mot ett pass på en myr i närheten för att lägga in det på min Astro. När det var gjort så började jag gå sakt mot ett annat pass i samma myrsystem och efter ca 100 meter får jag se en annan oxe som reser sig och går undan. Den hade kanske 10-12 pinnar.

Satte mig ner och väntade in Qajsa som jag såg var påväg tillbaka. När hon hittat igen mig och fått både beröm och vatten så tog hon sig an det nya spåret. Hon kom aldrig ikapp den älgen som hade ett för stort försprång men hon hängde på ett par kilometer i alla fall.

Summa sumarum så blev det ca 2 mil i benen på henne vilket gjorde gott!

Jag for hem och vilade några timmar innan det var Codas tur att få motion. Vi gick ner i ett område med myrar som avgränsas med sandåsar och granholmar. Vi gick en stor sväng och la in pass på GPS:en. När vi skulle gå till sista passet så följde vi en av sandåsarna som löper ca 1,5 km ner mot en å. Vi hittade två stycken fina rävgryt i slänten ner mot myren. Och i det ena grytet var det räv inne. =)
Coda var sugen på att krypa ner... men husse var inte lika sugen. Så vi markerade gryten på GPS:en och gick vidare.

När vi nästan var tillbaka vid vägen så fick Coda upp en orrhöna som han skällde ca 30 minuter på innan jag lyckades skrämma fågeln som satt i ett annat träd än det han markerade. Vi begav oss upp mot bilen igen och framme på vägen fick han tag i ytterligare en orrhöna som satte sig bara 20 meter från vägen. Jag lät han skälla ca 10-15 minuter innan jag skrämde och kallade in Coda.

Nu var klockan fem och en lång hundträningsdag var slut. Coda fick ca 1 mil i benen vilket kommer göra gott nu när fågeljakten startar på onsdag.

Här kommer några bilder...
 


Ett av gryten... Perfekt för Diila nästa säsong. =)
 

Räv...
 

Coda ståndar orrhönan vid vägen... Duktig kille!


Kommentarer
Postat av: Sofi H

Världens bästa såklart :-)

Dumt att han markerade fel träd på första hönan dock..

2010-08-23 @ 11:38:46
URL: http://sofih.blogg.se/
Postat av: skogstokig

Vill poängtera att Coda markerade rätt träd vid det andra ståndskallet. Skötte sig exemplariskt! Nöjd Sofi?

2010-08-23 @ 21:55:33
URL: http://skogstokig.blogg.se/
Postat av: Sofi H

haha. ja. nu är jag nöjd ;)

2010-08-24 @ 13:25:55
URL: http://sofih.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0